Wednesday, October 24, 2012

k E m B a L i ...



mula mengaktifkan kembali blog yang sudah lama ditinggalkan.. :)

assalammualaikum semua .





                                           
                                                                        

Sunday, March 18, 2012

hari minggu ❤



Assalammualaikum semua . ((:
M00d: boring .
S0,update – update & update lorh .. huhu ..
Erm.. kelmarin saya sdh selamat smpai @my home |n9|
Sangatlah rindu dgn bilik saya.. heee
X lupa jg dgn kawan2.. tp, mereka tah ke mana lah.. sudah lama xjumpa.. J
Semoga ceria ok…


۵ next entry 17.03-18.03 2012 ۵

semalam kesibukkan dengan kenduri tahlil di rumah jiran tertangga yg agak rapat hubungan kami sekeluarga J
heee.
Dari ptg smpai ke malam kami di sana menolong bersama ((:
| Dgn pepatah menolong itu amalan mulia |




✬ Today ✬

Hari yg ceria buat teman yg rapat ((:

[arnii farhana]

 
Tahniah dear sistar .. !!
Sudah selamat bertunang … heheh


ok. bye (:

Friday, March 16, 2012

●△● Jumaat yang indah ●△●

Pengenalan
Begitu besarnya hikmah hari Jumaat atau dalam bahasa Arabnya “Jumu’ah” yang berasal daripada perkataan “jama’a”, bermakna ‘berkumpul’.
 Berkumpul yang dimaksudkan di sini ialah menunaikan solat dan mendapatkan ilmu (melalui khutbah) dengan ‘duduk sama rendah berdiri sama tinggi’ bersama-sama jemaah lain tanpa mengira warna kulit atau pangkat, kekayaan, dan keupayaan.
Pada waktu inilah nilai manusia itu sama, yang membezakannya hanyalah iman dan takwa terbit tanpa disedari.
Oleh hal yang demikian itu, hari Jumaat dikatakan hari untuk umat Islam berkumpul, memanjatkan doa serta membuat pelbagai amal kebajikan untuk mendapat keredhaan dan rahmat daripada Allah S.A.W.



★ Penghulu Segala Hari ★
♧ Banyak hadis menerangkan kelebihan hari Jumaat, misalnya hadis Rasulullah S.A.W yang              
 diriwayatkan Abu Hurairah berkenaan penghulu hari, bermaksud: 

♧“Jumaat dinamakan sebagai `Sayyidul Aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”

♧ Katanya Rasulullah SAW bersabda: Kita (umat Muhammad) adalah yang terakhir (datang ke dunia) tetapi yang terdahulu (diadili) pada hari kiamat.

♧ Kita adalah yang paling dahulu masuk syurga, padahal mereka diberi kitab lebih dahulu daripada kita sedangkan kita sesudah mereka.

♧ Kita diberikan petunjuk oleh Allah akan kebenaran yang mereka perselisihkan itu yang Allah telah tunjukkan kepada kita iaitu Hari Jumaat.

♧ Maka hari ini (Jumaat) adalah untuk kita. Besok (Sabtu) untuk kaum Yahudi dan lusa (Ahad) untuk kaum Nasrani.




♬ Kelebihan Hari Jumaat♬
Jumaat dikhabarkan sebagai hari yang istimewa dan mulia. Pada hari Jumaat berlakunya lima peristiwa yang penting, iaitu
1)  Allah ciptakan Adam ,
2)  Allah turunkan Nabi Adam  ke bumi,
3) Allah mematikan Nabi Adam,
4)  Pada hari itu juga ada satu saat yang tidak ada seorang hamba pun yang memohon sesuatu, kecuali Allah akan perkenankan permohonannya, selagi ia tidak meminta sesuatu yang haram.
5)  Pada hari itu juga akan terjadinya hari kiamat. Tidak ada satu malaikat pun, sekalipun yang amat dekat kedudukannya di sisi Allah, langit, bumi, angin, gunung, juga lautan, melainkan kesemuanya memohon belas kasihan pada hari tersebut.

( Riwayat Hadis Muslim)
Dalam hadis lain, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.” (Hadis riwayat Tirmidzi).



✔ Kelebihan Solat Jumaat ✔

Solat Jumaat dua rakaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu semulia       hari yang perlu diambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran ALLAH daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.
Selain itu, hari Jumaat juga merupakan satu hari yang cukup mustajab dan istimewa untuk kita semua berdoa meminta pertolongan, nur dan hidayah daripada Yang Maha Esa.
 ❦
Rasulullah bersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. 

Sesiapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. 
Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”
Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. 
Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan di dalam buku kehadiran malaikat.



✾ Malaikat Turun ke Bumi ✾
Setiap hari Jumaat, Allah S.A.W  mengutuskan  malaikat ke bumi, mencatat nama mereka yang ke masjid. Malaikat-malaikat akan ke langit menyembahkan apa yang dicatatnya. Allah S.W.T mengampunkan dosa-dosa mereka yang datang ke masjid.
Pada hari Jumaat juga, Allah S.W.T mengutus malaikat ke muka bumi. Di tangan mereka kalam-kalam emas, juga kertas-kertas daripada perak, berdiri di pintu-pintu masjid, mencatat nama mereka yang masuk masjid, dan mendirikan sembahyang Jumaat. Apabila telah sempurna sembahyang, mereka kembali ke langit lalu berkata: “Wahai Tuhan kami, kami telah catatkan nama mereka yang masuk masjid dan menunaikan Jumaat.”
Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
“ Wahai Malaikat-Ku, demi kemuliaan dan kebesaran-Ku, sesungguhnya Aku telah ampunkan mereka, tidak berdosa sedikit pun.”





Next : packing2

Petang semua ... hari ni last day saya kt KL[huhuh,,last la sngat ]
Insyaallah ptg ni saya angkat berangkat pulang ke kg.halaman.. ((:
Kat mn ??? sudah tentu n9.. hee
Erm,, untuk ap plak aq pulng ke sana erk ?
Mcm2 hal ad,, 1st of all,
My sweet friends sistar [arni farhana]


Nak bertunang..oh mmng xcaya lah kan.. mcm xpercaya pulak kan.. kejap je masa berlalu.. teman dr kecik. Heheh.. btw, congratulations ok .. semoga bahagia n kekal selamanya.. (:

˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
 
 
Then, hari yg dinanti2kan la kan.. result3 !!!


 Maklumla,baru habis SPM, s0, 21 mac 2012 ni la tarikh n hari yg penting buat diri ni ..

Mood: takut + gembira + x sabar opun ad jgak.. huh.. ap la yg akan ku dapat nnty... insyaallah la yg terbaik..
To all my friends |spm candidates| 2011❤ 
i wish u gud luck too....

[especially to all 5b friends]
see on wednesday !!

l ̲̅ə̲̅٨̲̅٥̲̅٦̲̅]
 

 sory pic thn 2011 xd .. hehe


azim special ea gambarmu ((:
 

ok.. tq. take care u all..  ♥

♥ .. mau sambung pack2 barang .. ♥
(◑‿◐)


Thursday, March 15, 2012

kembali ✰



Hye alls.. assalammualaikum ..
Ap kbr semua :))
Hope sihat2 saje .. heee.
->> dah lama xmngupdate kan.. mklumla bzy..
Xd masa nk berblog2 nih.. huhu..
Bosan pun ad jgk .
:P

Btw, xd topic utk hri ni.
S0, okla. Selamat malam semua.
Mimpi yg indah2 k.
Assalammualaikum .








Thursday, August 25, 2011

ღ raya lagi ღ


hye guys...
lame dh x b'bl0ging...
l0l
rindu l0rh..
[mn x,bz ngn trial k0wt]
m00d:pape tah..takut+gementar+sedih sume ad..bercmpr2..
papepn,,lpakan 2 sume..



apa lagi..semangat "RAYA" kembali lg...
heHEE  ❤ ღ ヅ




mcm2 mood yg ad,,lpas raya ad lg ppr..huhuh
tension2..tp xp,,dpt la jgk kite beraya kan2..huhu
mcm2 persiapan yg dh siap..thn ni adk beradik aq sme nye beraya di rumah mertua msng2..kecuali aq n abg aq yg n0.2 2 la..huhu beraya d kg. sja.. :( brsama parents kami..

thn ni bju raya xd la bnyk sngt...
kuih rya pn wat sikit2 je..huhu..

k0rang plak..???
mcm mn rye thn ni...???
bnyk ke bju&kuih raye...???

ツツ
okla..nnti smbng lg..
bnyk lg yg nk kne wt ni..huhu
daaa sume..





Monday, August 1, 2011

ramadhan

ary ni tba lah bln yg dnnti2...
"ramadan"..
sem0ga umat dpt mnjlnkan ibadat puasa dgn baik...

& mnjdi lbh baik drpd sblmnya..
((:
[selamat berpuasa]



 

Sunday, July 10, 2011

ⓩⓐⓡⓘⓕⓕ ⓓⓗ ⓟⓝⓓⓐⓘ ⓜⓝⓘⓐⓡⓐⓟ.. ღ ッッ

ღ нεнε..ṡмℓαм ṡεṡι ммвυℓι "αиќ вυαнќυ" ღ

ʐαя郃 ιʐʐατ ќнαιя" ッッl ̲̅ə̲̅٨̲̅٥̲̅٦̲̅]

∂ι ќģ.¢нυαн..ღ ღ

(◑‿◐)

ッッ

video